Goede Tijden, Slechte Tijden. Nee, uw klant die spaart u niet

Debiteurenbeheer is af en toe net GTST. Net als in ‘Meerdijk’ wisselen hoogte- en dieptepunten elkaar af. Niet zozeer in de persoonlijke sfeer uiteraard, maar meer qua economische voor- en tegenspoed. Door juist in goede tijden actie te ondernemen, heeft u de zaken goed voor elkaar als het straks weer wat minder gaat.

Rijk rekenen

We kwamen op deze gedachtegang toen we laatst op kantoor naar buiten keken en constateerden dat tussen de lentestormen door heel even de zon scheen. Een bekende uitspraak is dat je je dak het beste kunt repareren wanneer even de zon schijnt. Het bruggetje naar de economie is dan snel gemaakt. De storm is ook hier gelukkig al een tijdje gaan liggen en bedrijven hebben het weer druk. Een valkuil daarbij is om jezelf op voorhand al rijk te rekenen. Zo in de trant van ‘Onze klanten hebben nu ook geld dus die betalen wel.’

Onder de loep

Was het maar zo’n feest. Kijk maar naar uw eigen betalingsgedrag. Gaat u ineens vanuit uzelf sneller betalen nu het wat beter gaat? Precies. Maar als iemand u een herinnering stuurt en u heeft op dat moment de ruimte, dan waarschijnlijk wel. U zou de tijd die u momenteel niet of minder aan acquisitie hoeft te besteden bijvoorbeeld kunnen benutten door er juist op debiteurengebied wat harder aan te trekken. Of uw incassoprocessen eens goed onder de loep te nemen en waar mogelijk te verbeteren. Misschien is het wel tijd voor een stukje extra automatisering of aanscherping van het debiteurenbeleid.

Vetmesten

We constateerden al eerder dat veel bedrijven in het verleden failliet zijn gegaan omdat ze hun cashflow niet op orde hadden. Des te meer reden dus om juist in deze tijd van voorspoed de botten van het nodige vet te voorzien. Zodat u straks, als het weer minder gaat, goed voorbereid bent. Om het met de GTST-tune te zeggen: ‘De tijd van onbezorgdheid is voorbij. Vandaag begint de lange weg naar morgen.’