Voor je het weet, is je geld ‘Pleite’. En je klant ook.

Voor je het weet, is je geld ‘Pleite’. En je klant ook.

Na de piek in 2013 gaan er in ons land steeds minder bedrijven failliet. In september 2018 werd zelfs het laagste niveau bereikt sinds 2001 en op jaarbasis gaat het momenteel nog om enkele duizenden gevallen. Maar je zult het zelf maar zijn. Of één van je klanten. Onze oosterburen noemen het niet voor niets ‘Pleite gehen’. Verslappen is er dus niet bij en daar kunnen wij bij helpen.

Extra oppassen

De meeste klappen vallen vandaag de dag in de groot- en detailhandel. Aan voorbeelden helaas geen gebrek, al is deze sector naar verhouding ook erg groot. Verder is het ook in de financiële sector, de bouw, de (auto-)industrie en de horeca nog extra opletten geblazen. In het algemeen blijken faillissementen steeds vaker het gevolg van een verdienmodel dat niet langer relevant is, het niet of te laat inspelen op veranderend consumentengedrag of de komst van nieuwe concurrenten als gevolg van technologische ontwikkelingen. Het kan geen kwaad om zowel het bedrijf van uw klant als uw eigen organisatie eens in dat licht te bezien.

Niet eerlijk

Los van deze constateringen bewijst een gestructureerde, proactieve debiteurenbenadering altijd zijn waarde. We krijgen elk jaar wel een paar keer een gestreste klant of nieuw contact aan de lijn omdat hun klant net op de fles is gegaan en er nog geld uit staat. Ondanks de antwoorden op onze vragen of er eigendomsvoorbehoud is en of er verrekend kan worden met een tegenvordering, staat de bewuste partij doorgaans al met één been bij de curator. En met die paar centen die er nog wèl zijn, weten de fiscus en de curator wel raad. Dat is inderdaad niet eerlijk, maar wel de realiteit.

Ondernemersrisico

Onbetaalde facturen zijn als ondernemingsrisico nooit helemaal te voorkomen, maar je kunt dat risico wel aanzienlijk verkleinen. Check altijd eerst of je klant solvabel en liquide is en vraag, als je voor een nieuwe BV. gaat werken, of de eigenaar of de holding garant staat voor jouw facturen. Hou je betalingstermijnen strak, waar mogelijk 15 dagen, en start daarna direct een herinneringsproces. Neem de stappen bij achterstallige betalingen standaard mee in verkoopgesprekken en stop direct met leveren zodra er niet betaald wordt.

Bijzondere ervaring

Maar je kunt natuurlijk ook op de blauwe ogen blijven vertrouwen. Zorg dan wel dat je een buffer hebt om van te leven en je personeel van te kunnen betalen. Anders sta je eerdaags zelf bij de rechtbank voor je eigen faillissement! Hoewel dat ook wel weer een bijzondere ervaring is natuurlijk. Zoek je het echter meer in andere ervaringen, kom dan eens een bak koffie drinken. Dan kijken we of alles geregeld is met de risico’s zoals jij die accepteert.