In de jaren zeventig keken we in Nederland massaal naar Lee Majors alias ‘De Man van Zes Miljoen’. Met een beetje fantasie hebben wij bij CW&Partners onze eigen ‘Vrouw van Zes Miljoen’. Mede dankzij een kanjer als Ellis Bonneveld kunnen wij namelijk de claims op onze website over drastische verkortingen van betalingstermijnen en sterk verbeterde cashflow dagelijks waarmaken. Om zich in debiteurenbeheer te specialiseren, moest Ellis destijds wel haar incassowerk opgeven. Daar heeft ze geen spijt van (en wij ook niet!).
Is debiteurenbeheer echt zoveel leuker?
“Zo scherp moet je het niet zien hoor, maar het past wel beter bij mij. Ik houd ervan om puzzels op te lossen en zo zie ik mijn werk ook. Voorafgaand aan een betaling kan er namelijk van alles fout gaan. Een factuur kan bijvoorbeeld bij de verkeerde persoon terecht komen, of de factuur klopt inhoudelijk niet. Ook voldoen facturen vaak niet aan de steeds strengere eisen van met name grote bedrijven. Zo ontbreekt vaak het juiste PO-nummer. In dit soort gevallen ga ik meteen naar de bron toe en neem contact op met de afdeling Inkoop of HR van de debiteur en/of met verkopers van hun leverancier, dus onze klant. Dat doe ik net zo lang totdat de puzzel compleet is.”
Kom je ook wel eens bij klanten over de vloer?
“Zeker. Sterker nog: ik werk de helft van mijn tijd op klantlocatie. Dat is niet alleen lekker afwisselend, maar ook effectiever omdat je sneller informatie boven water hebt. Soms vind ik die al een paar deuren verder. Daarnaast is het handig om de bedrijfscultuur van de klant te kennen. Die kan mede bepalend zijn voor een passende benadering van de debiteur.”
Waar krijg jij echt een kick van?
“Van het moment waarop het debiteurentraject volledig gestructureerd is en je gaat merken dat de cashflow van de klant sterk verbetert. Als ik een week over de vloer ben geweest, dan is dat in veel gevallen direct zichtbaar op de bankrekening. Daar worden klanten blij van en ik ook. Voor die gevallen waarin we toch niet verder komen, draag ik alles aan mijn incassocollega’s over. Die hebben daarbij het grote voordeel dat zij van mij een compleet en kant-en-klaar dossier in handen krijgen.”
In hoeverre is het resultaat van jouw werk meetbaar?
“Heel gedetailleerde ratio’s en dergelijke heb ik niet, maar de belangrijkste graadmeter is de betalingstermijn. In de meeste gevallen brengen we die in relatief korte tijd terug van zo’n 60 dagen naar 45 of 40. En dat voelt de klant direct in de portemonnee, zeker bij grote bedragen! Dat kan eigenlijk alleen als je er zoals ik bovenop blijft zitten, want het is een kwestie van aandacht en lange adem. Zeker bij debiteuren die standaard pas gaan betalen wanneer ze gebeld worden, en niet eerder. Die zijn er dus echt.”
Heb je tot slot nog een leuke anekdote?
“Via contact met een debiteur kwam ik volkomen onverwacht weer in contact met een neef die ik twintig jaar niet had gezien! Daar kan natuurlijk geen geld tegenop!”